English

אחריות קבלן - מה האחריות של הקבלן לגבי ליקויים בדירה חדשה

חוק המכר (דירות) ,המונהג בישראל מאז שנת 1974 נועד בין היתר להגן על זכויותיהם של רוכשי דירות חדשות מקבלן, כאשר סעיפי החוק השונים, עוסקים בין היתר בנושא אחריות הקבלן לגבי ליקויי בנייה, כאלו ואחרים, המתגלים בדירת המגורים החדשה. חוק המכר (דירות) קובע כי היזם אחראי כלפי הרוכש, על מגוון של ליקויים המוגדרים בחוק שיכולים להתגלות בדירה וברכוש המשותף, ובא להעניק לרוכש הגנות רבות בעניין. עבור כשל במערכות הצנרת, לרבות נזילות, למשל, תקופת הבדק היא 4 שנים. עבור כשל בתפקוד ובעמידות של מרכיבי מערכות הבידוד התרמי – 3 שנים ועבור  כשל באיטום המבנה, ארבע שנים. סעיפי החוק מגדירים באופן מפורט את סוגי הליקויים ותקופת האחריות המתאימה.

 

מה חשוב לדעת על אחריות קבלן?

על פי חוק מכר (דירות), כל יזם המוכר דירה חדשה, מחויב בתיקון ליקויים במידה ומתגלים בדירה החדשה, וזאת במהלך התקופות המוגדרות בחוק שלאחר מסירת הדירה לרוכש.

את התקופות על פי החוק נהוג לסווג לשתי תקופות:

  1. תקופת הבדק הנמשכת מיום מסירת החזקה על הדירה עד ל-7 שנים, בהתאם לסוג ואופי ליקוי הבנייה. התוספת לחוק מגדירה את משך תקופת הבדק בהתאם לסוג הליקוי.
  2. תקופת האחריות המתחילה מיד עם סיום תקופת הבדק ונמשכת 3 שנים.

חשוב לציין שבמקרים בהם הוכח כי הליקוי נגרם באשמת הרוכש (בעל הדירה), לא יהיה הקבלן מחויב בתיקון וכן, בעל הדירה חייב להוכיח כי הליקוי נגרם כתוצאה מתכנון לקוי ו/או שימוש בחומרי בנייה לא מתאימים וכדומה

האחריות על פי חוק מכר (דירות) תקפה לגבי כל חברת יזמות נדלן באמצעותה רכשתם דירת מגורים חדשה, כאשר הנושא באחריות מחויב בתיקון הליקויים על חשבונו. חשוב לציין שעל מנת לממש את זכות האחריות, בעל הדירה מחויב במתן הודעה ליזם בדבר הליקויים הנדרשים לתיקון, ועל המוכר לתקנה תוך זמן סביר. החוק מדגיש את חובת הקונה הנדרש להעניק לקבלן או למוכר הזדמנות נאותה לתקנם בתוך פרק זמן סביר.

חוק המכר (דירות) מכיר באחריות הקבלן לליקויי בניה לא רק מול הקונה המקורי של הנכס אלא גם כלפי קונה יד שנייה שגילה ליקויי בניה בנכס במועדים המוגדרים בחוק, אחריות הקבלן לגבי ליקויי בניה בתקופת המכר תחול לא רק על הקונה הראשון, אלא גם על הקונים הבאים של הדירה. עם זאת, התיקון מתייחס רק לנכסים שבנייתם הסתיימה אחרי אפריל 2011, או שחוזה המכר שלהם נחתם לאחר מכן.

אין ספק שרכישת דירת מגורים היא אחת העסקאות המשמעותיות ביותר.  הרוכשים משלמים ממיטב כספם ומשכך, מספק להם החוק הגנה על רכישת דירות חדשות מקבלן. חוק המכר (דירות) מסדיר וקובע את חובותיו של היזם כלפי רוכשי הדירות, בכלל ואת נושא ליקויי בניה בפרט..

מידע נוסף:

בואו נדבר

השאירו פרטים למטה ונחזור בהקדם